Zero emissie met Jan Bakker – Een (foto)reportage door Martin Vonk
 

Recent ging Martin Vonk, transportfotograaf en redacteur, een dagje met Jan Bakker chauffeur Alex van Gelder mee op de
64-BVB-4, een Volvo FH Electric. Benieuwd als hij was naar de ‘beperkte actieradius’ en het gebruik van de elektrische vrachtwagen in de praktijk trok hij de stoute schoenen aan
om het zelf te ervaren.
Over zijn ervaringen die dag schreef hij een artikel op alexmiedema.nl en maakte een mooie fotoreportage.
Benieuwd naar zijn verhaal? Onderstaand de verkorte
versie, het hele artikel lees je hier.

“De dag begint om kwart voor 6 in Hattemerbroek. En na een kop koffie haalt Alex de auto van de lader en gaan we op weg naar Renewi in Amersfoort. Daar laden we zand, dat naar Wilp moet worden gebracht. Wat direct opvalt als we onderweg zijn, is de enorme rust in de cabine. Geen geluid van een dieselmotor. Het enige wat je een beetje hoort is het windgeruis van de zonneklep. Daarnaast valt ook de enorme kracht van de elektromotor op. Met een piekvermogen van 820 pk is de truck krachtiger dan de sterkste diesels.

 

Nadat we het zand in Wilp hebben gelost, gaan we vlak voor Amersfoort, tijdens een koffiepauze, voor ongeveer 3 kwartier aan de lader.

 

Niet omdat de accu’s dan al leeg zijn. Ze zijn nog voor ongeveer 60% gevuld, maar gewoon om te voorkomen dat op een bepaald moment alle trucks tegelijk aan de lader moeten en we elkaar in de weg zitten. Met volle accu’s rijden we weer naar Renewi en sluiten we aan bij de andere FH Electrics. Nadat we ook de tweede lading in Wilp hebben afgeleverd, gaan we voor de laatste keer die dag naar Amersfoort om weer geladen te worden. En na het lossen van de laatste vracht keren we weer terug naar de thuisbasis in Hattemerbroek waar de truck weer voor de volgende dag aan de lader wordt gezet.

 

Met een totale afstand van 370 kilometer, was 1 keer bijladen tijdens een koffiepauze voldoende om de dag door te komen. Het laden heeft daardoor nauwelijks tijd extra gekost. Dus met een beetje goede ‘stekkerplanning’ zodat je elkaar bij het laden niet in de weg zit is het rijden met elektrische trucks goed te doen.”