Jan Bakker omarmt afval als nieuwe brandstof.

Duurzaamheid is geen nieuw onderwerp binnen Jan Bakker. Het handel en transportbedrijf uit Oldebroek beschikt al over meerdere duurzaamheidscertificaten. Nu zet het bedrijf een volgende stap. Jan Bakker gaat met de Euro 6 trucks rijden op een zogenaamde tweede generatie biodiesel, HVO genoemd. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en wordt gemaakt uit gerecyclede plantaardige afvaloliën- en vetten. In pure vorm maakt deze biobrandsof een CO2-reductie van 89 tot 100 procent mogelijk. Daarnaast kan ook aanzienlijk bespaard worden op fijnstof en stikstof uitstoot.

 

 

 

 

In samenwerking met opdrachtgever Waterschap Vallei en Veluwe heeft Jan Bakker het beperken van CO2-uitstoot hoog in het vaandel staan. In het nieuwe contract dat ze samen hebben gesloten is dit ook een voorwaarde. Een extra reden om over te gaan op het tanken van biobrandstof. Jaarlijks zal er ongeveer 240.000 liter pure HVO getankt gaan worden. Met die hoeveelheid moet het mogelijk zijn om een gedegen vergelijking te maken met de andere trucks die op fossiele diesel rijden. De Euro 6 trucks van Jan Bakker kunnen zowel diesel als HVO te tanken. Stilstaan door brandstoftekort is dus niet aan de orde. HVO is duurder dan reguliere diesel maar de verwachting is dat HVO ook 3-5 procent zuiniger in gebruik is. Het komende jaar zullen de resultaten uitwijzen of HVO als een gelijkwaardige brandstof kan worden gezien voor de toekomst, de eerste testresultaten zijn in ieder geval veelbelovend.

 

 

 

HVO brandstof